OPIS:
„Fotografia, odmiennie niż pamięć, nie utrwala jednak znaczenia”.
[John Berger]
Założeniem projektu jest refleksja nad sposobami budowania znaczenia w fotografii. Na poziomie recepcji techniki wykonania zdjęcia widzimy jedynie punkty, które możemy w dowolny sposób „połączyć w linie”, odczytać z nich znaczenie. Wyglądają one jak skrajnie powiększone detale w Powiększeniu Michelangelo Antonioniego, które znajoma bohatera opisuje: „Wygląda jak jeden z obrazów Billa” – jej męża, który tworzy zachlapując obraz farbą i tygodniami czekając, co się z niego „wyłoni” w jego odbiorze. Podobnie – jeśli tylko spojrzymy z wystarczająco bliska – dopatrujemy się treści w poszczególnych kropkach, rastrze zdjęć. Każdy następny kadr zdjęcia odsłania nam kolejny fragment tajemnicy, a nasz odbiór, historia, którą „czytamy”, zmienia się i/lub rozwija. Kolejne odsunięcia od obrazu pokazują nam twarze, portrety, postaci, sytuację, a w końcu – kontekst wiszącego w galerii zdjęcia. Oczy dziecka, twarze dorosłych, aparaty w rękach, tłum patrzący na mnie, tłum fotografujący wisielca, tłum fotografujący mnie, chłopiec robi mi zdjęcie telefonem. Czy zdjęcie odbieramy wciąż tak samo?
„Nie wystarczy rozebrać mit na jego części składowe, trzeba pójść dalej i poddać rozbiórce sam znak, »rozszczepić go« […], wyzwolić signifiant, wysunąć na pierwszy plan »tekst«, »antidotum mitu«. Ale to już inna historia”.
[Krzysztof Kłosiński, Sarkazm – wstęp do Mitologii Rolanda Barthesa]
Projekt składa się z 35 kadrów w trzech seriach: Aparat (ang. Camera), Ręce (ang. Hands) i Zabawa (ang. Joy). Fotografie prezentowane powyżej pochodzą tylko z pierwszej serii.
Wystawy:
– Galeria Katowice – ZPAF (Katowice, ul. Dąbrowskiego 2), 1-30.06.2022, wernisaż: 1.06.2022, godz. 18.00. Wydarzenie na FB: kliknij tutaj.
Album:
- strona wydawcy: Fundacja unContemporary
- album do kupienia w sklepie BIKSA (także stacjonarnie w Katowicach)